Warsztaty o Higienie Cyfrowej w naszej szkole – jak świadomie korzystać z mediów społecznościowych?
18 listopada 2025r. uczniowie klas V–VI oraz VII–VIII wzięli udział w wyjątkowych warsztatach dotyczących higieny cyfrowej. Spotkania miały na celu przyjrzenie się temu, jak media społecznościowe wpływają na nasze życie oraz co możemy zrobić, abyśmy to my kontrolowali technologię, a nie ona nas. Nie była to kolejna lekcja o zagrożeniach w sieci ani o tym, że telefony są „złe” — wręcz przeciwnie. Uczniowie mieli okazję porozmawiać o własnych doświadczeniach, emocjach i sposobach korzystania z internetu.
Zajęcia rozpoczęły się od ustalenia zasad, dzięki którym każdy uczestnik mógł poczuć się komfortowo. Wśród nich znalazły się: uważne słuchanie, brak oceniania, szacunek dla prywatności oraz dbanie o siebie i swoje emocje. Te proste reguły stworzyły przyjazną przestrzeń do szczerych rozmów i refleksji.
W części rozgrzewkowej uczniowie ustalali, z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej.
Następnie młodzież szacowała, ile czasu dziennie spędza na korzystaniu z mediów społecznościowych. Dla wielu osób zaskoczeniem były statystyki dotyczące nastolatków w Polsce, którzy korzystając z mediów społecznościowych i aplikacji internetowych spędzają średnio 5 h 36 min dziennie online w dni powszednie, 6 h 16 min dziennie w weekendy.
Uczniowie rozmawiali o tym, czy ich własne nawyki mieszczą się w tych wartościach, a także czy uważają je za wysokie.
Przed obejrzeniem fragmentu filmu uczniowie zastanawiali się, po co korzystają z mediów społecznościowych. Dla wielu są one sposobem na kontakt z innymi, formą rozrywki, sposobem na poprawę nastroju czy odpoczynku od stresu czy trudnych emocji.
Po projekcji okazało się, że bohaterowie filmu mają podobne motywacje — często sięgają po social media, aby poradzić sobie z samotnością czy niepewnością. To stało się punktem wyjścia do kolejnej rozmowy.
Następnie uczniowie zastanawiali się, jakie konsekwencje korzystania z internetu zauważają u siebie i rówieśników. Mówiono m.in. o: rozproszeniu uwagi, rozdrażnieniu, trudności z odłożeniem telefonu, porównywaniu się do innych czy odkładaniu obowiązków „na później”.
Uczniowie mogli też szczerze odpowiedzieć na pytania dotyczące ich indywidualnych nawyków. Osoby, które stwierdziły, że mają trudność z kontrolowaniem czasu online, zostały zachęcone do rozmowy z psychologiem szkolnym lub skorzystania z telefonu zaufania 116 111.
Podczas warsztatów młodzież poznała mechanizmy, dzięki którym aplikacje starają się utrzymać uwagę użytkownika. Rozmawiano o tym, że scrollowanie często staje się ucieczką od stresu, nudy, konfliktów czy nieprzyjemnych uczuć oraz drogą do dostarczania sobie przyjemności, poczucia przynależności czy akceptacji. To ważna refleksja, ponieważ zrozumienie motywacji pomaga zmienić nawyki.
W czasie zajęć uczniowie poznali różne sposoby na bardziej odpowiedzialne używanie mediów społecznościowych. Aby je sprawdzić każdy uczestnik spotkania może wybrać rozwiązanie i spróbować stosować je przez tydzień lub dwa. Może to być: ograniczenie czasu na wybraną aplikację, wyłączanie powiadomień, robienie przerw od telefonu, spędzanie większej ilości czasu offline, pielęgnowanie relacji twarzą w twarz, a wkrótce uczniowie będą mogli podzielić się swoimi wrażeniami i obserwacjami — co było łatwe, a co trudne i jaki efekt przyniosła ta zmiana.
Warsztaty o higienie cyfrowej okazały się cenną lekcją uważności, refleksji i rozmowy o współczesnych wyzwaniach. Uczniowie aktywnie w nich uczestniczyli, a ich spostrzeżenia pokazały, jak ważne jest świadome i odpowiedzialne korzystanie z technologii.
To dopiero początek wspólnej pracy nad cyfrową równowagą — ale pierwszy, bardzo ważny krok został wykonany.
Zajęcia zrealizowane zostały w ramach udziału Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Drążnej w Projekcie Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Fundacji Orły Sportu - Higiena Cyfrowa 2025, finansowanym ze środków Ministerstwa Cyfryzacji.
W ramach programu organizowane zostały nie tylko zajęcia z bezpieczeństwa cyfrowego, ale również wychowania fizycznego. Zajęcia prowadzili Pani Monika Barańska i Pan Mirosław Jadrych.